Sociaal maatschappelijke begeleiding
Het management van een locatie heeft een belangrijke taak en functie in het dagelijkse reilen en zeilen van een locatie. Zij zorgt voor het handhaven van de veiligheid en hygiëne in en rondom de locatie. Tevens verzorgt zij spreekuren waar bewoners hun vragen kunnen stellen en worden activiteiten georganiseerd, mede in samenwerking met partners uit de gemeente en wijk, die gericht zijn op het bieden van perspectief op ontmoeting, groei en ontwikkeling, integratie en participatie met het uiteindelijke doel dat de bewoners (vrijwilligers)werk, studie of een combinatie daarvan realiseren.
Studeren en werken en daarmee een eigen of een hoger inkomen genereren biedt weer perspectief op uiteindelijk te kunnen ‘groeien’ in huisvesting naar een grotere eigen woning. Het samenleven met andere mensen die verschillende achtergronden hebben in cultuur, opleiding, religie, taal en/of interesses zorgt ervoor dat men elkaar beter kan begrijpen, van elkaar kan leren en/of elkaar kan bemoedigen en bekrachtigen.
De sociaal maatschappelijke begeleiding dient ervoor te zorgen dat het stimuleren en versterken van en door de bewoners tot stand komt door bijvoorbeeld het instellen van een bewonerscommissie, het verzorgen van algemene informatieavonden, bijeenkomsten rondom thema’s, het uitnodigen van deskundigen waarbij een sociaal element van groot belang is om ook in informele zin elkaar beter te leren kennen.
Er kunnen ook momenten ontstaan waarbij bij de bewoners bepaalde emoties, irritaties en/of frustraties opkomen of ontstaan. Sociaal maatschappelijke begeleiding dient dit middels “het goede gesprek” in goede banen te leiden. Een goede buur is nog altijd belangrijker dan een verre vriend en kan tenslotte ook een nabije vriend worden.
Een convenant voorziet erin hoe te handelen indien dit soort momenten verder uit de hand lopen.